باتری‌‌های لیتیوم-یونی و نکات ایمنی

آتش‌سوزی‌های ناشی از ابزارآلاتی که توسط باتری‌های لیتیوم-یون تغذیه شده‌اند با نرخ نگران‌آوری در حال افزایش است. مؤسسه تحقیقات ایمنی آتش (FSRI) شرکت یو‌-ال (UL) با راه‌اندازی «کمپین مسئول امنیت باتری‌ها باش» (Take C.H.A.R.G.E. of Battery Safety) نکات جدید برای آموزش مردم در مورد استفاده ایمن‌تر از دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری‌های لیتیوم-یونی را آغاز کرد. این کمپین با همکاری دپارتمان آتش‌نشانی شهر نیویورک (FDNY)، اداره آتش‌نشانی آمریکا (USFA) و دفتر الکل، تنباکو، تفتیش و انفجارها (ATF) و با حمایت کمیسیون ایمنی مصرف‌کننده آمریکا (CPSC) اجرا شد.

با فناوری جدید، خطرات جدید ایمنی نیز همراه است. باتری‌های لیتیوم-یون به شیوه‌های بیشتری از هر زمان دیگری به زندگی ما نیرو می‌دهند و می‌توان آنها را در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، ابزارهای برقی و دستگاه‌های همگرا همچون صندلی اتوماتیک معلولین، کوله‌های چمن‌زنی و دوچرخه‌های برقی، اسکوترها و وسایل نقلیه پیدا کرد. اگرچه این باتری‌ها مزایای زیادی دارند، یک نگرانی اساسی این است که این باتری‌ها ممکن است آتش بگیرند و باعث ایجاد انفجار شوند.

تحقیقات از سوی FSRI نشان می‌دهد که در خانه‌های مدرن با مبلمان‌های مصنوعی، ساکنین از زمان شروع حریق تنها سه‌دقیقه فرصت فرار دارند. حریق حاصل از یک دستگاه بزرگ با باتری‌های لیتیوم-یونی غیرمنظم، مانند یک دوچرخه برقی یا اسکوتر برقی، می‌تواند این زمان فرار را به کمتر از یک دقیقه کاهش دهد.

تنها در شهر نیویورک بین سال‌های 2021 تا 2023، در آتش‌گیری دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری لیتیوم-یون (1500%)، آسیب‌ها (686%) و مرگ‌ها (2675%) افزایش رخ داده است. طبق تحقیقات ارائه شده توسط UL Solutions، تا سال 2023 حداقل 445 حادثه، 214 آسیب و 38 مرگ مرتبط با حریق باتری لیتیوم-یون در سراسر امریکای شمالی رخ داده است.

استیو کربر، معاون و مدیر اجرایی FSRI اظهار داشت: “حتی زمانی که علت اولیه یک حریق باتری لیتیوم-یون نباشد، مشارکت آن می‌تواند شدت و سرعت حریق را افزایش دهد.” او ادامه داد: “دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری لیتیوم-یون قرار نیست از زندگی ما بروند و احتمالاً بخشی از جامعه ما برای سال‌های آینده خواهند بود. هدف ما در حال حاضر درک بهتر این مسئله‌ست که این باتری‌ها چگونه بر رفتار حریق تأثیر می‌گذارند و اینکه چطور به مردم کمک کنیم تا از این تکنولوژی ایمن استفاده کنند.”

برای کمک به مردم برای لذت‌بردن از دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری لیتیوم-یون به صورت ایمن، این کمپین گام‌های آسانی را ارائه می‌دهد:

انتخاب محصولات مجاز: در یک نظرسنجی تنها 25 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که محصولات خود را از نظر استانداردهای باتری لیتیوم-یون چک می‌کنند. هنگام خرید دستگاه‌های تغذیه‌شده توسط باتری لیتیوم-یون، به دنبال محصولاتی باشید که از یک آزمایشگاه معتبر گواهی ایمنی داشته‌باشند تا اطمینان حاصل شود که با الزامات ایمنی مهم تطابق دارند. دستگاه‌های شارژی ایوک با داشتن کیفیت بالا و عمرطولانی همه‌ی ایمنی‌های لازم درمورد باتری‌های لیتیوم-یونی را دارا هستند.
با دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری لیتیوم-یون با دقت برخورد کنید: دستورالعمل‌های تولیدکننده را دنبال کرده و تنها از تجهیزاتی که همراه محصول ارائه می‌شوند یا اینکه از همان کارخانه و یا دسته هستند استفاده کنید. باتری‌ها یا شارژرها را تعمیر نکنید و همیشه درصورت مشکل آن‌ها را با یک مدل نو عوض کنید. باتری‌ها را در دماهای بسیاربالا، نور مستقیم آفتاب و در خروجی‌ها شارژ نکنید و از هر چیز قابل اشتعالی دور نگه دارید. دستگاه‌های بزرگتر (مانند دوچرخه‌های برقی) را در مسیر خروجی‌تان، پشت در بسته و یا نزدیک رخت‌خواب شارژ نکنید و ترجیحا خارج از خانه شارژ کنید. دفترچه راهنمای محصولات ایوک شامل تمام نکات ایمنی لازم در برخورد با باتری‌های لیتیوم-یونی است و تمام تجهیزات لازم برای استفاده از آن‌ها در جعبه‌ی محصول وجود دارد.
همیشه آماده‌ی نشانه‌های هشدار باقی بمانید: دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری را مداوم برای خسارت یا نشانه‌های استفاده نادرست مثل بزرگ شدن قسمتی از باتری یا وجود منفذ چک کنید. به دنبال صداهای غیرعادی باشید. از گرمای بیش از حد یا بوی عجیب مراقبت کنید. اگر هرکدام از این نشانه‌های هشدار را مشاهده کردید، فوراً از استفاده از دستگاه شارژی را متوقف کنید. دود سفید یا خاکستری نازک نشان‌دهنده خطر فوری حریق است.
دستگاه‌ها و باتری‌ها را به درستی بازیافت کنید: با مسئولیت باتری‌ها و دستگاه‌های قدیمی یا آسیب‌دیده را به مرکز بازیافت باتری‌های نزدیک خودتان ببرید. هیچ‌وقت باتری‌ها، شارژرها یا دستگاه‌های تغذیه شده توسط باتری را در سطل‌های زباله معمولی نریزید.
در صورت بروز حریق به سرعت خارج شوید: نشانه‌های هشدار را خوب ببینید و خوب بشنوید، و اگر متوجه‌هشان شدید فوراً خارج شوید. از برنامه (فرار از حریق منزل) خود پیروی کنید و همچنین در حین خروج از خانه، درها را به عنوان خروجی خود ببندید و با آتشنشانی تماس بگیرید.
آموزش رفتارهای ایمن به دیگران : به دیگران کمک کنید از دوستان و عزیزان‌شان حفاظت کنند و نکات ایمنی باتری‌ها اشتراک‌گذاری به اشتراک بگذارند.
در انتها رئیس دپارتمان آتشنشانی نیویورک گفت: “باتری‌های لیتیوم-یون به سرعت به یکی از علل اصلی حریق‌های مرگبار در شهر نیویورک تبدیل شده است. تاکید بر روی نکات ایمنی برخورد با این ابزارآلات هیچ‌وقت کافی نخواهد بود چراکه باعث حفظ جان انسان‌ها می‌شود.”

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در لینکدین
ارسال از طریق تلگرام
ارسال از طریق واتساپ
ارسال با ایمیل
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.