کف رنده چیست و چه کاربردی دارد؟

از میان انواع ابزار نجاری، کف رنده یا رنده رومیزی یکی از تجهیزات کاربردی به شمار می رود. این نوع ابزارآلات که با نام رنده میزی نیز شناخته می شود برای از بین بردن ناهمواری الوار چوب ضروری است. آگاهی به نحوه عملکرد، نکات ایمنی هنگام استفاده و فاکتورهای که برای خرید باید بدان توجه کرد، به شما در خریدی بهتر کمک خواهد کرد.

کف رنده چیست؟

از این ابزارآلات نجاری که با نام رنده رومیزی نیز شناخته می شود، برای از بین بردن ناصافی و پستی و بلندی هایی که در پهنا و سطح رویی یک ورق چوبی وجود دارد استفاده می شود. این امر کمک می کند تا برش نهایی صاف و یکدست تر باشد. به نوع کارکرد و عملکرد آن در اصطلاح نجاری یک نر، یک رو گفته می شود. دلیل این نامگذاری رندیدن چوب توسط کف رنده از عرض (نر) و طول و سطح آن (رو) است.

با این تفاسیر می توان این نوع تجهیزات را در کارگاه های نجاری و تولید مصنوعات چوبی جز ابزار اصلی، کاربردی و اولیه قلمداد کرد. زیرا رنده کردن الوار چوبی ناهموار و زمخت قدم اول برای شروع درودگری و تولید محصولات صاف و یکدست است.

اجزای تشکیل دهنده کف رنده

این دستگاه به دلیل نوع قرار گیری اجزا و مرتبط بودن آنها با همدیگر Jointer نامیده می شود. این اجزای مرتبط با هم عبارتند از:

بدنه

پایه و شالوده اساسی این نوع تجهیزات بدانه است. زیرا الوار یا ورق های چوبی بر روی آن قرار می گیرد. به دلیل نوع عملکرد بدنه باید در برابر حرکات و لرزش استحکام بالایی داشته باشد. به همین خاطر است که اغلب از چدن برای ساخت آن استفاده می شود.

موتور

بدون شک موتور اصلی ترین بخش یک رنده رومیزی است که وظیفه به حرکت درآوردن تیغه را برای برش و رنده دقیق بر عهده دارد. کیفیت کار با این دستگاه به میزان زیادی به قدرت و کیفیت موتور بستگی دارد. با توجه به برقی که در دسترس دارید می توانید دستگاه کف رنده با موتور تک فاز یا سه فاز  تهیه کنید که طبعیعتاً قدرت سه فاز بیشتر از نوع تک فاز خواهد بود.

صفحه ورودی و خروجی

این دو صفحه به عنوان صفحات کارگیر نیز در رنده رومیزی شناخته می شوند. در بخش ورودی چوب برای تراشیده و رنده شدن روی آن قرار می گیرد . بعد از اتمام کار هم بر روی صفحه خروجی منتقل می شود.

گونیا

یکی از اجزای و قطعات اصلی برای حرکت چوب در زاویه درست رنده است که به صورت نود درجه روی دستگاه نصب می شود. البته در صورت نیاز به زوایای غیر از نود درجه می توان به کمک اهرم زاویه گونیا را تغییر داد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در لینکدین
ارسال از طریق تلگرام
ارسال از طریق واتساپ
ارسال با ایمیل
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.