انواع آچار و راهنمای خرید آچار مناسب

آموزش خرید آچار مناسب

آچار ها نوعی ابزار دستی هستند و جزء پرکاربردترین ابزارالات صنعتی و خانگی به شمار می آیند. برای تهیه  آچار باید انواع آچار و راهنمای خرید آچار مناسب را بدانیم. آچرها  برای باز و بسته کردن اتصالاتی که پیچ و مهره دارند به کار می رود.

در این مقاله قصد داریم  انواع آچار و راهنمای خرید آچار را به طور کامل معرفی کرده و شما را با کارکرد هریک از انها آشنا کنیم . برای داشتن آچار مناسب در جعبه ابزارخود، بهتر است  آچار و مصارف آن را بشناسیم تا انتخاب مناسبی برای استفاده خود داشته باشیم.

اولین نکته در انتخاب آچار باید توجه کرد.جنس آن است، که فلز به کار رفته  در آن کروم و انادیوم باشد، چرا که آبکاری با کروم مانع از زنگ زدگی آچارها می شودو آچار هیچ گونه ترکی نداشته باشد .

انواع آچار و راهنمای خرید آچار

آچار فرانسه

انواع آچار و راهنمای خرید آچار 

انواع آچار و راهنمای خرید آچار

این نوع از آچارها به دلیل تطبیق پذیری، رایج ترین و پرکاربردترین آچار است. به دلیل قابلیت تنظیم سر هلالی شکل آن به آچار هلالی نیز معروف است.

آنها یک سر باز قابل تنظیم به شکل هلالی با پیچ نصب شده دارند که با چرخاندن پیچ، تاج را باز یا بسته می کند.

یک آچار قابل تنظیم می تواند تمام عملکردهای آچار ثابت را انجام دهد و نیازی به حمل مجموعه ای از ده ها سایز ندارید زیرا این آچار تکی می تواند برای تمام اندازه های مختلف کار کند.

در مقایسه با آچارهای ثابت به فضای بیشتری نیاز دارد زیرا اندازه آن ضخیم تر است. شاید لوله‌کش‌ها، مکانیک‌ها را دیده باشید که از این آچارها استفاده می‌کنند.

آچار آلن

آچار آلن عموماً آچارهای شش ضلعی T یا L شکل است که در سر پیچ ها و پیچ هایی  که دارای سوراخ شش ضلعی هستند و در انتها فرورفتگی دارند، قرار می گیرند.

برای باز و بسته کردن پیچ های آلن از آن استفاده می شود. کار با این آچار بسیار ساده و راحت است.

در تعمیر صندلی های اداری و موارد مشابه کاربرد دارد.

آچار شلاقی

این نوع از آچار عمدتا در لوله کشی کاربرد دارد  و با توجه به طراحی آن درکارهای سنگین استفاده می شود

کار کردن با این آچار ساده است و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. آچار شلاقی دارای ساختاری به صورت دندانه داراست که می توانند رو لوله خراش ایجاد کده و با توجه به قطر لوله یا اتصالات با چرخاندن مهره روی آچار ثابت کرد.

انبر قفلی

شاید به نظر عجیب بیاید ولی انبر قفلی نیز جء خانواده اچار ها طبقه بندی می شود .

با توجه به کارایی که دارد می تواند در موارد بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. این آچار داری دو فک است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است. برای حرکت دادن و تنظیم فک متحرک ،از یک پیچ که در انتهای دسته ابزار قرار دارد استفاده می شود.

از این آچار جهت باز و بسته کردن پیچ هایی که هرز شده و یا هنگام باز کردن ممکن است دچار لغزش شود  استفاده می شود . این آچار در مشاغل مختلفی کاربرد دارد و از جمله آنها می توان به شغل تاسیسات اشاره کرد.

آچار تخت

این نوع ازچارها پرکاربردترین آچارها در بین همه آچارها هستند و درهمه جعبه ابزارها آنها را پیدا خواهید کرد، این آچار در سایزهای مختلفی وجود داشته و برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها در سایز های مختلف استفاده می شود.

تنها جنبه منفی این آچارها این است که می توانند گوشه های پیچ را نسبت به سایر گزینه های موجود گرد کنند.

آچار رینگ

انتهای آچاررینگ  دارای حلقه هایی است که پیچ داخل آن قرار می گیرد .

به  ان آچار حلقه ای نیز گفته می شود .حلقه ی انتهایی برای کار روی سر مهره یا پیچ قرار می گیرد.

در پیچ و مهره های شش ضلعی یا مربعی استفاده می شود و در اندازه های مختلف موجود است. این آچار ها به صورت یک سر رینگ و دو سر رینگی وجود دارد.

مدلهای  ۸ضلعی این آچارها هم برای مهره های مربعی ساخته شده است. در برخی از موارد ملاحظه میشود که که پیچ روی سطحی قرار گرفته که پس از سفت شدن آن داخل سطح فرو میرود یا هم سطح با آن میشود در این مواقع اگر آچار تخت باشد نمی توان با آن پیچ را چرخاند.

به همین منظور آچارهای رینگ معمولا یا در انتها زاویه دار هستند یا دسته به طور عمودی امتداد پیدا میکند تا با فاصله از نوک آن قرار بگیرد.

از کاربردهای آچاررینگ می توان  برای باز و بسته کردن مهره های مربعی شکل و مهره های گوشه دار استفاده می شود

آچار ترکیبی

همانطور که از نام آن استنباط می شود، آچارهای ترکیبی ترکیبی از انتهای باز و انتهای حلقه ای هستند. جایی که یک انتها یک انتهای باز U شکل و دیگری یک حلقه بسته برای مهره های شش ضلعی است.

اغلب در مهره های پیچیده استفاده می شود که در آن از حلقه بسته برای شل کردن مهره و انتهای باز برای باز کردن آن استفاده می شود.

آچارهای ترکیبی در اندازه هاو سایز های مختلف در بازار وجود دارد

آچار بادی

آچار بادی بر دو نوع است  یکی آچار ضربه ای هوا که از کمپرسورهوا برای عملکرد استفاده می کند و دیگری آچار ضربه ای شارژی است که برای عملکرد از باتری استفاده می کند.

گاهی اوقات به  آن آچار ضربه ای نیز می گویند. شاید این آچارها را در یک تعمیرگاه خودرو دیده باشید.

برای جدا کردن مهره‌ها و پیچ‌های سرسخت مناسب‌تر است، زیرا اینها می‌توانند پیچ‌ها را با اعمال فشار زیاد باز کنند.

اینها برای کارهای تکراری مانند نصب چرخ ماشین مناسب هستند و برای مهره هایی که نیاز به دقت بالا دارند مناسب نیستند.

استفاده از آن برای مصارف عمومی توصیه نمی شود زیرا با اعمال گشتاور بیش از حد می تواند به پیچ و مهره ها آسیب برساند.

 آچار چرخ

انواع آچار 1 

انواع آچار و راهنمای خرید آچار

این نوع آچارها بیتر در مکانیکی ها استفده می شود .و کابرد وسیعی ر مکانیک ها دارد ودر هر خودرویی یک عدد از ان آچارها لازم می باشد . زیرا برای سفت کردن یا شل کردن مهره های ماشین استفاده می شوند.

این همچنین به نام L-Shaped که دارای دو سر با دو سوکت در اندازه های مختلف است و X-Shaped که دارای چهار انتهای با چهار سوکت با اندازه های مختلف است به عنوان آچار عنکبوتی نیز شناخته می شود.

آچار بکس

این آچار با توجه طراحی که دارد  نیاز مارا برای داشتن چندین  آچار مختلف تامین می کند  می تواند یک آچار همه کاره باشد کاربرد این آچار در مشاغل فنی و ساخت و سازهای کوچک می باشد همچنین از این آچار میتوان در باز و بسته کردن انواع مهره ها در شکل و سایز های مختلف استفاده کرد. از آچار بکس در ساخت و ساز ها و مکانیکی ها نیز استفاده می شود.

جایی که برای چرخش دسته آچار، فضای کافی وجود نداشته باشد.پیچ و مهره هایی که برای باز یا بسته شدن آن ها به نیروی زیادی نیاز دارد نیز به آچار بکس احتیاج دارند.

 آچار جغجغه:

آچاری شبیه به بکس است با مکانیزم هرزگردی برای تسریع و سهولت کار.مکانیزم هرزگردی این آچار قابل تنظیم در جهت مورد نیاز می باشد.در اینجا دسته آچار با کاسه وصل است در نتیجه تا پایان کار نیازی به جد اکردن آچار از دسته نیست.در واقع این نوع آچار به عنوان یک دسته کاربرد دارد.از آچارهای جغجغه ای برای جایی که نیاز به سرعت عمل داریم استفاده می شود.در تاسیسات و صنایع از این آچار استفاده می گردد.

آچار شمعی

در واقع نوعی آچار بکس است و شبیه به آچار جغجغه ای.درای دهانه در هر دو انتهای خود می باشد.استفاده آن فقط در شمع خودرو می باشد.

ازانواع دیگر آچارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آچارهای چکش خور
  • آچار های سرعتی
  • آچار فیلتر باز کن
  • ترکمتر
  • آچار پین
  • آچار اسلحه

در این مقاله به معرفی انواع آچار و راهنمای خرید آچار مناسب و کاربرد آنها پرداختیم آچارها درتمام مشاغل و مصارف خانگی کاربرد داشته وکاراصلی آنها  بازوبسته و کردن پیچ و مهره درشکل ها و سایزهای مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با همکاران ما در مجموعه ایوک تماس گرفته تا شما را در این باره بیشتر راهنمایی کنند.

راهنمای خرید پیچ گوشتی مناسب

کیف ابزار مناسب

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در لینکدین
ارسال از طریق تلگرام
ارسال از طریق واتساپ
ارسال با ایمیل
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.