معرفی انواع ابزار برقی و کاربرد هر کدام از آن‌ها

ابزار برقی از جمله لوازم ضروری برای ساخت و ساز، فرآیندهای تولید و صنعت هستند. با تکیه بر این ابزار، سرعت کار افزایش می‌یابد. همچنین دقت و تمرکز اجرای کار نیز بالاتر می‌رود.

انواع ابزار برقی رایج و متداول

ابزارهای برقی با توجه به نوع کارایی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • ابزارهای برقی برش فلز
  • ابزارهای برقی سنگ‌زنی
  • ابزارهای برقی مونتاژ

ابزار برش فلز

برای اجرای عملیات برش مواد فلزی (مانند: آهن، آلومینیوم، فولاد و…)، مواد غیرفلزی (مانند: چوب، پلاستیک و…)و… از تیغه‌های اره مدور، تیغه‌های اره عمودی یا افقی، تیغه فرز و… استفاده می‌شود. در نتیجه این ابزار برای پردازش فلز، پردازش چوب، تزیین خانه‌ها و … به کار می‌روند.

معرفی ابزار برقی

ابزارهای برقی سنگ‌زنی

از این نوع ابزار برقی برای پردازش چوب، پردازش فلز و … کمک گرفته می‌شود. در واقع این نوع ابزارها، ساینده‌های بسیار خوبی هستند و با سرعت قابل تنظیم بر روی متریال مختلف کشیده می‌شوند. این ابزارها از چرخ، تسمه، دیسک و… تشکیل شده‌اند و به‌عنوان یک قطعه سخت عملیات براده‌برداری را بر روی مواد نرم انجام می‌دهند.

ابزارهای برقی مونتاژ

ابزارهای برقی از طیف نسبتاً گسترده‌ای برخوردار هستند.

دریل

 موارد استفاده: دریل برقی برای سوراخ کردن فلز، پلاستیک، چوب، آجر، سنگ، بتن، شیشه و کاشی استفاده می‌شود. درجه این دستگاه بسته به ماده‌ای که در حال حفاری است، متفاوت خواهد بود.

مته‌ها ممکن است دارای تنظیم سرعت ثابت، 2 تنظیم سرعت یا سرعت متغیر بسته به شدت فشار دادن ماشه باشند. سرعت متغیر راحت‌تر است، زیرا اجازه می‌دهد سوراخ‌کاری آسان‌تر و بدون حرکت مته در سراسر محدوده انجام شود. همچنین برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بیت به دلیل اصطکاک، باید از سرعت‌های پایین‌تر با بیت‌های قطر بزرگ‌تر استفاده کرد.

آچار برقی

این نوع آچار برای باز و بسته کردن انواع پیچ‌ و مهره‌ها در فرآیندهای مختلف استفاده می‌شود. چنین آچارهایی با توجه به نوع فرآیند برای جداسازی یا مونتاژ در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار برقی خود را کجا ذخیره می‌کنید؟

ابزارهای برقی شما نباید در فضایی با تهویه مطبوع نگهداری شوند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند در معرض رطوبت باشند. این نوع جای‌گذاری برای اجزای فلزی خوب نیست. بهترین مکان برای ابزار فلزی و حساس، جعبه اصلی آن است. البته، استفاده از این جعبه‌ها همیشه راحت نیست. محل ذخیره ابزارهای خود را تا حد امکان خشک نگه دارید و چند ظروف جاذب رطوبت را در نزدیکی آن‌ها قرار دهید. می‌توانید این ظروف را در قفسه‌ها یا در کمدهایی که ابزارتان در آن قرار دارند، بگذارید.

جمع‌بندی

ابزارهای برقی می‌توانند برای تسریع فرآیندهای مختلف صنعتی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرند. برای طول عمر و استفاده مداوم از این نوع ابزار باید محیط مناسبی برای ذخیره‌سازی آن‎‎‌ها داشته باشید و آن‌ها را از رطوبت دور نگه دارید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در لینکدین
ارسال از طریق تلگرام
ارسال از طریق واتساپ
ارسال با ایمیل
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.