ابزار برقی و ایمنی حین کار

ابزار برقی از لوازم پرکاربرد و مصرفی در صنعت، تعمیرات، منزل و کارگاه هستند.

این روزها و با افزایش نیاز عمومی به کاربرد این لوازم، موضوع ایمنی و محافظت از سلامتی کاربران هنگام استفاده از آنها هم جدی‌تر شده است.

بسیاری از این ملزومات در صورت آگاهی از نحوه به‌کارگیری صحیح و رعایت اصول ایمنی حین کار، مفید و بی‌خطر بوده و بیشترین فایده کاربردی را به افراد می‌رسانند. اما عدم رعایت این نکات، ضمن استهلاک زودهنگام ابزارهای برقی، سلامتی کاربران را نیز به خطر می‌اندازد.

با ما در مطالعه این متن همراه شوید.

ابزار برقی و ایمنی حین کار!

بدون شک استفاده از نیروی الکتریسیته در کاربرد ابزار و لوازم برقی تحول بزرگی در زندگی انسان‌ها بوده و سرعت و سهولت کارها را بسیار بیشتر کرده است. اما این نیروی فوق‌العاده و ابزارهایی که با آن عمل می‌کنند، در کنار مزایای فراوان خطراتی هم برای کاربران دارد که باید از آنها پرهیز نمود.

از توجه به ولتاژ برق مصرفی در هر دستگاه یا ابزار تا نحوه صحیح اتصال آن به پریز برق و نکات کوچک و بزرگ هنگام به‌کارگیری این لوازم و ایمنی و اطمینان از خاموشی این لوازم و قطع کامل جریان برق پس از مصرف، موارد زیادی وجود دارد که مراعات هر یک به‌نوعی، ایمنی حین کار را تضمین می‌کند.

در ادامه مطلب به مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید.

چگونه در کار با ابزار برقی سلامت خود را حفظ کنیم؟

متاسفانه درصد بالایی از مصدومان حوادث اورژانسی بیمارستان‌ها را کاربران بی‌اطلاع یا کم‌توجهی تشکیل می‌دهند که هنگام استفاده از ابزارها، به‌ویژه نمونه‌های برقی ابزار به خود آسیب می‌رسانند.

در برخی موارد این بی‌توجهی به شیوه استفاده از لوازم و ابزار و در برخی به کمبود وسایل و پوشش‌های محافظتی مربوط می‌شود. اما نتیجه، در هرحال اغلب جبران‌ناپذیر و متاثرکننده است!

برق گرفتگی، آسیب‌های پوستی و چشمی و سوختگی با برق و قطع انگشتان و بسیاری دیگر از موارد به این موضوع مربوط می‌شود.

این همه در حالی اتفاق می‌افتد که رعایت برخی اصول به‌ظاهر ساده اما بسیار مهم می‌تواند مانع از بروز صدمات کاری و اتفاقات ناگوار شود.

برخی از این نکات مهم عبارتند از:

  • آشنایی کامل با طرز کار ابزار برقی و مطالعه دقیق دفترچه راهنما:

شاید باور این موضوع که مطالعه دقیق یک دفترچه کوچک تاچه حد می‌تواند به کار با ابزار سرعت و کیفیت ببخشد برای بسیاری دشوار باشد. از آن مهم‌تر ایمنی استفاده از ابزارهای مختلف به‌ویژه در نمونه‌های برقی، با مطالعه دقیق و به‌کارگیری دستورالعمل‌های ذکر شده در این دفترچه‌های راهنما به‌طرز باورنکردنی افزایش پیدا می‌کند.

  • استفاده از پوشش‌های ایمنی و تجهیزات حفاظتی فردی حین کار:

استفاده از عینک و کلاه ایمنی، دستکش‌های عایق در برابر جریان الکتریکی و بسیاری از موارد مشابه بهترین نمونه‌ها از این محافظت فردی است که به وجود سادگی انجام، فرد را در برابر صدمات جدی محافظت می‌کند.

  • هوشیاری و تمرکز کافی حین کار با لوازم برقی:

بسیاری از ابزارهای برقی به‌دلیل سرعت و شدت عمل بالایی که دارند حین کار نیازمند دقت و توجه زیادی هستند. هنگام کار با ابزارهای برشی، درل و اره برقی و نظایر آنها توجه خود را تنها بر روی کار متمرکز کنید.

  • حمل صحیح لوازم  و ابزارهای برقی:

برخی از صدمات حین کار به جابجایی اشتباه ابزارهای کار مربوط است. جدا کردن سیم و کابل برق، خاموشی کامل دستگاه و ابزار برقی قبل از جابه‌جایی به‌ویژه در ابزارهای حساس مانند اره و تیغه‌های برش از الزامات ایمنی است که نباید نادیده گرفت.

  • حفظ تعادل، ایستایی کامل و انتخاب محل مناسب:

کاربرد لوازم برقی در شرایط ناپایدار خطرات زیادی برای کاربران ایجاد کرده و احتمال بروز حوادث حین کار را بالا می‌برد. ضمن انتخاب محل مناسب برای استفاد از ابزار برقی و دور کردن حواشی و افراد غیرمرتبط، هنگام کار در حالت مناسب قرار بگیرید.

سخن پایانی…

توجه به نکات ایمنی حین کار با لوازم و ابزار برقی برای حفظ سلامتی کاربران، بي‌شک به این موارد محدود نمی‌شود و موارد بسیار بیشتری را دربر می‌گیرد که در مطلبی به این کوتاهی نمی‌گنجد. اما با توجه و عمل به اصلی‌ترین موارد، می‌توان خطرات حین کار را به کمترین میزان ممکن کاهش داد.

با استفاده هوشمندانه و آگاهی از شیوه کار این لوازم و ابزارها، بر سرعت، دقت و ایمنی خود هنگام کار افزوده و از مواجهه با خطرات احتمالی پرهیز کنید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در لینکدین
ارسال از طریق تلگرام
ارسال از طریق واتساپ
ارسال با ایمیل
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.